۱۳۹۸/۹/۲۰ فناوری اطلاعات

کی بازار- مایکروسافت هنوز دارد با نقایص آپدیت 1903 ویندوز 10 خود دست و پنجه نرم می‌کند؛ آپدیتی که ماه مِی عرضه شد. به نظر می‌رسد برای به ازای هر مشکلی که این شرکت در ویندوز 10 خود حل می‌کند، مشکل جدیدی سر باز می‌کند. در حقیقت ماجرا اینطور شده که هر راه‌حلی که ارائه می‌شود، راه‌حل دیگری باید بیاید تا نقایص راه‌حل قبلی‌اش را برطرف کند.

مایکروسافت در حال کار کردن روی ویژگی‌هایی است تا کمی جراحات آپدیت‌های معیوب کاهش پیدا کند. سازه‌های پیش‌نمایش اکنون دارای گزینه‌ی تعویق آپدیت‌های ویندوز را تا سقف سی و پنج روز دارند و مایکروسافت نیز به تازگی اعلام کرده قرار است به زودی آپدیتی را بیرون دهد که تمام معایب آپدیت‌های قبلی ویندوز 10 را تا حد امکان از بین خواهد برد. این ایده‌ی خوبی به نظر می رسد اما فقط فکرش را کنید که اگر این آپدیت خودش هم معیوب از آب دربیاید چه؟ می‌دانید که هیچ هم بعید نیست چنین اتفاق بیافتد.

آنتی‌ویروس‌ها آپدیت‌های ویندوز 10 نسخه‌های 1903 و 1909 را بلاک می‌کنند

خیلی وقت است دیگر همه می‌دانند نرم‌افزار آنتی‌ویروس به روش‌های غیرقابل پیش‌بینی‌ای با گیم‌ها، نرم‌افزارهای دیگر و آپدیت‌های ویندوزی تداخل دارد. این چیزی است که به نظر هیچگاه عوض نمی‌شود و اخیراً هم متوجه شدند کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس Avast و AVG ممکن است سر آپدیت نسخه‌های 1903 و 1909 ویندوز 10 به مشکلاتی برخورده باشند. پس شاید بتوان گفت نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس می‌توانند کاملاً آپدیت ویندوزی را مختل کنند. خوشبختانه این راهکار چندان هم پیچیده نیست. فقط باید نرم‌افزار آنتی‌ویروس خود را به جدیدترین نسخه‌ی خودش به روز کرده و بعد ویندوز 10 خود را نیز به روز نمایید.

آپدیت KB4524147: مشکلات منوی استارت، کورتانا، اج همچنان ادامه دارد

همین یک ماه پیش، مایکروسافت آپدیت  KB4524147 را برای ویندوز 10 منتشر کرد؛ چیزی که قرار بود مجموعه‌ای جمع و جور باشد از آپدیت‌های امنیتی و ارتقاها که در نهایت پروژه کارش به خرابی سیستم‌های مهمی چون منوی استارت، سرچ، کورتانا و اج رسید.

از آن زمان مایکروسافت آپدیت KB4522355 را برای برطرف کردن این مشکلات عرضه کرد اما این آپدیت برای همه کاربرد نداشت. در حال حاضر بسیاری از کاربران دارند همچنان گزارش خرابی سیستم‌های مذکور را می‌دهند.

 

 

 

افزون بر این، شما می‌توانید پیش از نصب آپدیت با اجرای ریستور سیستم تا حدی از پس این مشکل بربیایید. برای انجام این کار به Control Panel -> System -> Advanced system settings -> System Protection tab -> System Restore بروید و بعد دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

آپدیت KB4505903: مشکلات بلندگوی بلوتوثی

مایکروسافت کاربران خود را مجبور کرده ویندوز 10 خود را به 1903 آپدیت کنند، هرچند هنوز هم مشکلات ادامه دارد. این آپدیت 26 جولای منتشر شد و خودش باعث مشکلاتی روی بلندگوی بلوتوثی خیلی از کاربران شد (اسپیکرهای پی‌سی). کاربران گزارش دادند بلندگوهای بلوتوثی یا به پی‌سی‌شان وصل نمی‌شوند و یا کیفیت صدایشان افتضاح است. از طرفی دیگر اگر بلندگوی بلوتوثی را هم وصل می‌کردند، صدا باز از خود بلندگو‌های داخلی می‌آمد.

هنوز برای این مشکل، فیکسی عرضه نشده اما دارد رویش کار می‌شود.

خط فرمان را باز کرده، فرمان زیر را وارد کنید:

sfc /scannow

صفحه سیاه- آپدیت امنیتی KB4503327

 

 

 

اگر هنوز به آپدیت مِی 2019 ویندوز 10 (1903) آپگیرد نشدید پس شاید گرفتار باگ صفحه سیاه باشید که ناشی از آپگرید امنیتی آپدیت ژوئن 2019 است.

مایکروسافت از داکیومنتی حمایتی پرده برداشت و طی آن گفت کاربرانی که هنوز از نسخه‌ی 1809 و 1809 ویندوز 10 استفاده می‌کنند شاید بعد از آپگرید امنیتی KB4503327 همچنان با باگ صفحه سیاه مواجه شوند.

اگر چنی مشکلی دارید، مایکروسافت به شما توصیه می‌کند اجالتاً از این فیکس استفاده کنید:

  •         Ctrl + Alt + Delete را فشار دهید.
  •         روی دکمه‌ی Power در گوشه سمت راست پایین کلیک کنید و بعد Restart را بزنید.

چطور از شر باگ‌هایی که مسبب‌شان آپدیت‌های ویندوز 10 است جلوگیری کنیم و یا آن‌ها را برطرف نماییم؟

سازه‌ی ویندوز 10 خود را بررسی کنید

قبل از انصراف و بازگشتن به حالت قبل از دریافت آپدیت باید چک کنید ببینید در حال حاضر روی کدام سازه‌ی ویندوزی هستید. درست همینجاست که تأیید می‌شود به دام کدام معایب افتاده‌ای. برای انجام این کار تنها کافیست به Settings -> Update & Security -> View update history بروید.

در پنجره‌ی جدید روی کمان کنار Feature Updates کلیک کنید تا نسخه‌ی ویندوزی را که دارید هم‌اکنون از آن استفاده می‌کنید مشاهده نمایید. بعد روی Quality Updates کلیک کنید تا همه‌ی آپدیت‌های کیلوبایتی‌ِ کوچک را که نصب کرده‌اید مشاهده کنید.

 

 

 

آپدیت‌های ویندوز 10 را مسدود کرده و یا به تعویق بیاندازید

اولین کاری که می‌توانید جهت جلوگیری از معایب آپدیت‌های مذکور انجام دهید این است که وقتی ویندوز 10 شما به روز می‌شود کنترل را در دست گیرید. بدین‌ترتیب می‌توانید دریافت آپدیت‌ها را زمانیکه داغِ داغ از تنور مایکروسافت بیرون می‌آیند به تعویق بیاندازید، خبرهایی در مورد اینکه خطایی چیزی صورت گرفته را دنبال کنید و بعد به طور دستی آپدیت را خودتان انجام دهید.

اخیراً Windows Insiders گفته آپدیت جدیدی برای ویندوز 10 در راه است (حدوداً آوریل 2019) که به تمام کاربران ویندوزی (شامل کاربران خانگی) این اجازه را می‌دهد که تا سقف 7 روز آپدیت‌ها را در حالت مکث بگذارند. افزون بر این، اگر ویندوز 10 پرو، سازمانی، آموزشی و یا S استفاده می‌کنید می‌توانید آپدیت‌ها را تنها با رفتن به Settings -> Update & Security -> Windows Update عقب بیاندازید. در اینجا گزینه‌ی Choose when updates are installed را انتخاب کرده و تعداد روزهایی که دوست دارید آپدیت‌ها به عقب بیافتند را انتخاب نمایید.

راه دیگری هم برای کنترل کردن آپدیت‌های ویندوز 10 وجود دارد- بسته به اینکه نسخه‌تان خانگی است یا پرو- و ما هم راهنمایی داریم که با استفاده از آن شما می‌توانید آپدیت‌های ویندوز 10 را غیرفعال و یا زمانبندی کنید.

چطور از آپدیت‌های ویندوز 10 بعد از دریافت انصراف دهیم؟

بعد از هر آپدیت بزرگ، ویندوز 10 به شما پنجره‌ای ده روزه بری انصراف می‌دهد (جهت بازگشت به حالت قبل از آپدیت). این قابلیت بسیار کارامدی است زیرا به شما زمان می‌دهد عملکرد آپدیت را زیر نظر گرفته و آن را با قضاوت‌هایی که کردید ادامه داده و یا پس دهید. البته که اگر ویندوز 10 فایل‌های شما را پاک کرده باشد که این روش نمی‌تواند آن‌ها را بازیابی کند. با این حال حداقل روی نسخه‌ی معقول‌ترِ ویندوز 10 قرار خواهید داشت. 

برای انجام این کار، به تنظیمات ویندوز 10 بروید و بعد Update & security -> Recovery را کلیک کنید. زیر گزینه‌ی  Reset this PC باید گزینه‌ی go back to the previous version of Windows 10 را مشاهده نمایید. روی Get started کلیک کرده و بعد مراحل انصراف ویندوز 10 را دنبال نمایید. مجدداً این گزینه تنها برای 10 روز بعد از آپدیتِ سازه‌ی ویندوز 10 موجود خواهد بود.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.