۱۳۹۸/۱۲/۶ فناوری اطلاعات

کی بازار- مایکروسافت در داشتنِ قابلیت‌های پنهانی و گیم‌ها و سایر موارد عجیب و غریبِ قایمکی در سیستم‌عاملش یدِ طولایی دارد. کیست که Hall of Tortured Souls در ویندوز آفیس ویندوز 95 یادش رفته باشد؟ یا کیست که بخواهد Pinball ورد 97 را از یاد ببرد؟ ویندوز 10 این روزها مثل قدیم بازیگوشی نمی‌کند چون از وقتی از سال 2002، Trustworthy Computing را راه ‌انداخت دیگر شیطنت‌هایش را هم کم کرد. با این حال همچنان در گوشه و کنار چندین غافلگیری در چنته دارد. در ادامه با ما همراه شوید تا 5 راز ویندوز 10 را پیش شما فاش کنیم.

  1. پورت اختصاصی Doom

     چند سال طول کشید تا تیراندازِ اول‌شخص Doom پایش به پلت‌فرم‌های ویندوزی باز شود. نام این گیم Doom 95 بود و طی یک شوخی کلاسیک، پورت شبکه بازی را 666 گذاشتند.

 

 

 

جالب است بدانید تا به امروز، پورت 666 به افتخار این بازی هنوز هم به طور پیش‌فرض در ویندوز 10 تعیین شده است. به C:\Windows\System32\drivers\etc رفته، بعد فایل services را در Notepad یا ویرایشگر متنی دیگر باز کرده به سمت پایین اسکرول کنید تا Doom را پیدا نمایید.

  1. فیلم CMD جنگ ستارگان

بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار هم دلشان با هر چیزی که ژانرش علمی‌تخیلی و فانتزی باشد است. کمی در ویندوز 10 که کنکاش کنید به این بازگردانی بانمک جنگ ستارگان که در خط فرمان مستتر است برخواهید خورد.

 

 

 

روی کیبورد خود Win + R را فشار داده تا کادر  Run باز شود، بعد C:\Windows\System32\OptionalFeatures.exe را تایپ کنید. حالا به سمت پایین اسکرول کرده تا ورودی بگوید «Telnet Client». سپس کادر کنارش را تیک بزنید و روی OK کلیک کنید.

 

 

 

باری دیگر Win + R را فشار داده و این بار telnet towel.blinkenlights.nl را وارد کنید.

حالا برگردید عقب، آرام و ریلکس از بازگردانی جنگ ستارگان (اپیزود 5) توسط Telnet لذت ببرید.

  1. حالتِ God

شاید این یکی کمی بیش از آنچه در واقع است دراماتیک به نظر برسد، اما حالت God هنوز هم قابلیت کارامدی است که تمامی آپشن‌های کنترل پنل شما را در یک لیست بلند بالا نمایش می‌دهد.

 

 

 

خیلی راحت هر جای هارد درایو خود را در  File Explorer جست‌وجو کنید، فولدر جدیدی با راست‌کلیک کردن روی فضایی خالی درست کنید و به New -> Folder بروید. سپس نام فولدر خود را GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C} بگذارید.

خواهید دید که فولدر بلافاصله به آیکون کنترل پنل تبدیل می‌شود. تنها کافیست روی آیکون دوبار کلیک کنید تا آپشن‌های کنترل پنل را در حال نمایش ببینید. شاید بهتر باشد گزینه‌ی دید را برای List یا Details تغییر دهید تا نهایت وضوح را داشته باشید.

  1. هابیت‌ها در ویندوز

یادتان هست در مورد توسعه‌کنندگانی که عشق فانتزی و علمی‌تخیلی دارند گفتیم؟ بسیارخوب، این غافلگیری درست به همین موضوع اشاره دارد: عکسی از خانه‌ی فرودو در ارباب حلقه‌ها که در ویندوز 10 مخفی شده است.

 

 

 

برای پیدا کردن آن، به Settings -> Ease of Access رفته و بعد در قاب سمت چپ Closed captions را بزنید.

در کادر پیش‌نمایش، تپه‌ی سبز زیبایی را با یک حفره‌ی هابیت که در آن ساخته شده خواهید دید!

  1. بازی‌های کورتانا

ویندوز 10 شاید اخیراً مقداری در بخش غافلگیری‌هایش دارد کم گذاشته باشد ولی یک‌جورهایی دارد با مخفی کردن برخی گیم‌ها در دستیار دیجیتالی‌اش کورتانا جبران مافات می‌کند. چند تایی بازی هست که می‌توانید در کورتانا انجام دهید. شما می‌توانید به آن بگویید «سکه را برگردان» که خود گویای این بازی است. بعد «سنگ، کاغذ، قیچی» را داریم و اگر بگویید «موووی‌گیم پخش کن» هم یعنی ترفندی زده‌اید برای پخش مووی گیم‌ها.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.