۱۳۹۹/۵/۱۵ فناوری اطلاعات

کی بازار- اگر از ویندوز به اوبونتو آمده باشید شاید تعجب کنید چرا نمی‌شود در لینوکس، میانبرهای دسکتاپ درست کرد. حقیقت این است که نشدنی در کار نیست فقط اینکه انجامش یکجورهایی سخت است. در ادامه با ما همراه شوید تا نحوه‌ی ساخت این میانبرها را در اوبونتو خدمتتان توضیح دهیم.

فایل‌های دسکتاپ

در لینوکس، هر اپی که بتوانید از دسکتاپ اجرایش کنید با فایل اضافه‌ای می‌آید که چطور اتفاق افتادنش را مشخص می‌کند. این یک فایل متنی ساده است با طیفی از پارامترها مانند نام اپ، لوکیشن فایل، آیکون و نام ارائه‌شده روی دسکتاپ.

این فایل‌ها برای ساخت میانبرهای دسکتاپی مخصوص اپ‌هایمان حیاتی‌اند زیرا آن‌ها میانبرهای دسکتاپی اپ‌هایمان حساب می‌شوند. روی اوبونتو شما می‌توانید این فایل‌ها را در دایرکتوری /usr/share/applications پیدا کنید- بقیه توزیع‌ها ممکن است از مسیر دیگری استفاده کنند. برای ساختن یک میانبر دسکتاپ:

  1. فایل‌منیجر را باز کنید.
  2. روی + Other Locations -> Computer کلیک کنید و /usr/share/applications را جستجو نمایید. تعداد زیادی فایل به همراه افزونه‌ی desktop. خواهید یافت.

 

 

 

  1. به پایین فهرست اسکرول کنید تا اپلیکیشنی را که می‌خواهید روی دسکتاپ قرار دهید پیدا کنید. رویش راست‌کلیک کرده و Copy را انتخاب نمایید.

 

 

 

  1. آن را در دسکتاپ پیست کنید.

اجازه اجرا دهید

فایل‌هایی را که مرحله قبل در دسکتاپ خود کپی کرده‌اید از پیش حاوی هرچیزی است که برای لانچ اپ‌های مربوطه هستند (این کار را می‌توانید با دو بار کلیک روی آن‌ها انجام دهید). با این حال، اگر آن را امتحان کنید هیچ‌چیز اتفاق نخواهد افتاد (بدتر اینکه همه هم شبیه هم یکدیگر هستند). خوشبختانه هر دو مشکل قابل حل است؛ آن هم با یک حرکت ساده.

 

 

 

روی اولین فایل خود راست‌کلیک کنید –از منوی پاپ‌آپی که ظاهر می‌شود- و بعد گزینه Allow Launching را بزنید.

 

 

 

این همه آن چیزی بود که باید برای تبدیل فایل دسکتاپ به لانچر/میانبر واقعی دسکتاپ می‌آموختید.

برای سایر فایل‌های خود همین پروسه را تکرار کنید.

 

 

 

اگر فایل دسکتاپ نباشد ، مشکلی هم نیست!

اگر اپ دسکتاپی که برایش میانبر می‌خواهید فایل desktop. همراه خود ندارد، می‌توانید از ابتدا یکی برای خود بسازید.

توجه داشته باشید که همچنین می‌توانید هر فایل desktop. موجود را در یک ایدتور معمول متنی برای سفارشی‌سازی پارامترهای آن به دلخواهتان ویرایش کنید. با همه اینها پیشنهاد ما این است که فایل‌های اصل را دستکاری نکنید. برای ساخت لانچر جدید برای هر اپی، ادیتور متنی را باز کرده و اطلاعات زیر را اضافه نمایید:

[Desktop Entry]

Version=VERSION_NUMBER

Type=Application

Terminal=false

Exec=/FULL/PATH/OF/EXECUTABLE/FILE

Name=Application Name

Icon=/LOCATION/OF/IMAGE/TO/USE/FOR/THE/ICON.png

VERSION_NUMBER و مسیر را به فایل قابل‌اجرا تغییر دهید. همچنین مسیر فایل را برای آیکون اپ عوض کنید. وقتی این کار را انجام دادید، آن را به عنوان  APP_NAME.desktop روی فولدر دسکتاپ خود ذخیره کنید. شما می‌توانید APP_NAME را تغییر دهید اما افزونه‌ی desktop. را دست‌نخورده بگذارید.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.