۱۳۹۹/۶/۲۹ فناوری اطلاعات

کی بازار- اگرچه این یک مشکل نادر است اما همچنین امکانش نیز وجود دارد که دسکتاپتان اسیر رزولوشنی اشتباه شده باشد. دلایل این مشکل مختلف است؛ برای مثال شاید باگی در درایورهای جی‌پی‌یوی شما وجود دارد که طی آن، مانیتور شما بدرستی شناسایی نمی‌شود. بنابراین اگر دسکتاپ‌تان در مرکز مانیتور شما چیزی به شبیه thumbnail است و یا برای دیدن هر چیزی مجبورید به این سو و آن سو اسکرول کنید باید خود به طور دستی رزولوشن را تنظیم کنید. در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور می‌شود رزولوشن نمایشگر را در اوبونتو تغییر داد.

Display Settings

تنظیمات رزولوشن را می‌توانید در بخش Display Settings بیابید. برای دسترسی به Display Settings روی دسکتاپ راست‌کلیک کرده و گزینه Display Settings را انتخاب نمایید.

 

 

 

از آنجا، روی گزینه Resolution کلیک کرده و رزولوشن بومی مانیتور خود را انتخاب نمایید.

 

 

 

 

 

استفاده از XRandR

همچنین می‌توانید از طریق فرمان xrandr–که مدرن‌ترین توزیع‌های لینوکس موجود است- رزولوشن خود را تنظیم کنید. سعی کنید xrandr را در ترمینال مورد علاقه خود تایپ کنید، کلید enter را فشار داده تا دسته‌ای اطلاعات در خصوص نمایشگر شما و رزولوشن‌هایش برایتان ظاهر شود. رزولوشن فعال در کنارش ستاره خواهد داشت.

 

 

 

به نام مستعار مانیتور خود در اطلاعاتی که مستقیماً بعد از فرمان _اما قبل از فهرست رزولوشن‌ها_ ظاهر می‌شود توجه کنید. در موردی که در این مقاله استفاده کرده‌ایم، نام مستعار Virtual1 بود (زیرا ما برای گرفتن اسکرین‌شات در مقاله آموزشی خود از  VMware استفاده کردیم). برای انتخاب رزولوشن متفاوت می‌توانید به xrandr بگویید کدام مانیتور را هدف قرار داده و چه رزولوشنی را برای پیاده‌سازی‌ روی آن انتخاب کند:

xrandr --output MONITOR_ALIAS --mode SUPPORTED_RESOLUTION

شما می‌توانید هر یک از رزولوشن‌های پشتیبانی‌شده را –حتی اگر بومی مانیتورتان نباشد- انتخاب کنید. فرمان ما این چنین بود:

xrandr --output Virtual1 --mode 1440x900

 

 

 

اگر رزولوشن مناسب برای شما شناسایی نشد یا خواستید به هر دلیلی از رزولوشن سفارشی‌سازی‌شده استفاده کنید xrandr در این مورد نیز می‌تواند به شما کمک کند.

با این حال نباید از استانداردهای VESA منحرف شوید و cvt اینجاست تا به شما کمک کند.

Cvt که همچنین به طور پیش‌فرض در بیشتر توزیع‌ها موجود است می‌تواند حالات VESA Coordinated Video Timing را محاسبه کند. کارکردش ساده است: cvt و بعد از آن رزولوشن افقی و عمودی دلخواه خود را تایپ کنید.

برای محاسبه‌ی پارامترهای رزولوشن غیراستاندارد  1500×900 ما فرمان زیر را وارد کردیم:

cvt 1500 900

 

 

 

هر آنچه در Modeline هست از اول تا آخر انتخاب و در کلیپ‌بورد کپی کنید.

 

 

 

سپس از آن برای ساخت رزولوشن جدیدی (صفر تا صد) با  xrandr استفاده کنید:

xrandr --newmode CLIPBOARD_CONTENTS

 

 

 

توجه داشته باشید که x900_60.00 1504 در پرونده‌ی مخصوص ما به رزولوشن دلخواه و نرخ رفرش مانیتور مجازی ما اشاره دارد؛ اما نامی بود که به طور خودکار cvt آن را تولید کرد. شما مختارید آن را به هر چیزی که دوست دارید و با آن احساس راحتی می‌کنید تغییر دهید. ما از آنچه در زیر می‌بینید استفاده کردیم:

xrandr --newmode "MyMode" 111.00 1504 1592 1744 1984 900 903 913 934 -hsync +vsync

اما این پایان کار نیست: همچنین باید حالت جدیدی را نیز در قالب آپشن مانیتور خاص اضافه کنید. می‌توانید این کار را با فرمان زیر انجام دهید:

xrandr --addmode MONITOR_ALIAS "NAME_OF_XRANDR-CREATED_MODE"

بنابراین، با دنبال کردن هر آنچه تا به اکنون دیدیم فرمان‌مان چنین ظاهری خواهد داشت:

xrandr --addmode Virtual1 "MyMode"

 

 

 

سپس تغییرات جدید را می‌توان در Display Settings مشاهده کرد.

 

 

 

اگر دسکتاپ‌تان هنوز در رزولوشنی اشتباه گیر کرده بود، شاید دیگر وقت آن باشد که درایورهای جی‌پی‌یوی خود را آپدیت کنید. در آخر اینکه، اگر این مشکل به متن روی نمایشگر مربوط باشد –متنی که روی مانیتوری با رزولوشن بالا بسیار ریز شده است- شاید بایست به جای تغییر رزولوشن مقیاس‌گیری اعشاری[1] کنید.

 

[1] fractional scaling

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.