۱۴۰۰/۱۰/۲۹ فناوری اطلاعات

کی بازار- اگر اغلب بین مک و پی‌سی سوئیچ می‌کنید یا از آیفون و رایانه ویندوزی استفاده می‌کنید، احتمالاً در استفاده از سرویس های اپل در ویندوز با مشکل مواجه شده‌اید. اخیراً، اپل نسبت به سایر سیستم عامل‌ها تا حدودی دوستانه‌تر شده است. نمونه‌اش iCloud برای ویندوز که به شما امکان می‌دهد به فایل‌های iCloud، مخاطبین، تقویم‌ها، عکس‌ها و سایر داده‌ها در ویندوز دسترسی داشته باشید. اکنون، با iCloud برای ویندوز نسخه 12، حتی می‌توانید از رمزهای عبور iCloud Keychain خود در ویندوز استفاده نمایید.

iCloud Keychain و iCloud Passwords چه هستند؟

اگر مدت زیادی است از مک استفاده می‌کنید، احتمالاً با iCloud Keychain آشنا هستید، اما این اصطلاح ممکن است برای کاربران آیفون و iCloud کمتر آشنا باشد. به عبارت ساده، iCloud Keychain فناوری است که رمزهای عبور iCloud شما را در پشت صحنه مدیریت می‌کند. کارایی آن اما به همینجا ختم نمی‌شود.  وقتی سافاری از شما می‌خواهد اطلاعات کارت اعتباری را که در یک وب‌سایت وارد می‌کنید ذخیره نمایید، این داده‌ها را در iCloud Keychain نیز ذخیره می‌کند.

وقتی به وب‌سایتی می‌روید و سافاری از شما می‌پرسد می‌خواهید رمز عبور خود را ذخیره کنید، از iCloud Keychain برای انجام این کار استفاده می‌کند. این در تمام دستگاه های اپل و اکنون ویندوز کار می‌کند، اگرچه تفاوت‌هایی وجود دارد. به طور خاص، متوجه خواهید شد که نام تغییر کرده است.

در آیفون و آیپد، تقریباً هرگز ارجاعی به iCloud Keychain نخواهید دید. وقتی هم صحبت ویندوز می‌شود اپل تصمیم گرفت نامی کاملاً متفاوت را ارائه دهد: iCloud Passwords . ممکن است این یک تغییر خودسرانه به نظر برسد اما حتماً دلیل و منطقی پشتش است.

دلیل دیگری هم هست: در حالی که iCloud Keychain انواع داده‌های حساس را در macOS مدیریت می‌کند، فقط می‌توانید به رمزهای عبور iCloud Keychain در ویندوز دسترسی داشته باشید، نه اطلاعات ذخیره شده دیگر (البته ممکن است این شرایط در آینده تغییر کند).

پیش از شروع: پیش‌نیازها

قبل از اینکه بتوانید از رمزهای عبور iCloud در پی‌سی یندوزی خود استفاده کنید، باید مطمئن شوید که چند چیز دارد درست پیش می‌رود. ابتدا، بیایید بخش اپلیِ کار را بسنجیم. برای استفاده از رمزهای عبور iCloud، Apple ID شما باید احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کند. همچنین به یک دستگاه اپل با حداقل iOS 14، iPadOS 14 یا macOS 11 نیاز دارید. این برای دریافت کد امنیتی است که برای تنظیم رمزهای عبور iCloud در ویندوز استفاده می‌کنید. حالا نوبت به جنبه ویندوزی می‌رسد. باید iCloud را برای ویندوز 12 یا بالاتر اجرا کنید. برای بررسی، تنها کاری که می‌بایست انجام دهید این است که برنامه iCloud برای ویندوز را باز کنید. شماره نسخه در گوشه سمت راست بالا قرار دارد. از آنجایی که iCloud Keychain در macOS تعبیه شده است، نیازی به برنامه خاصی برای مدیریت رمزهای عبور شما نیست. در ویندوز، به یک برنامه اختصاصی برای ایجاد، ویرایش و حذف رمزهای عبور و ورود به سیستم نیاز دارید، بنابراین برنامه اختصاصی iCloud Passwords را دریافت می‌کنید. در ادامه نحوه استفاده از این برنامه را بررسی خواهیم کرد.

اگر هنوز iCloud را برای ویندوز نصب نکرده‌اید، به سادگی فروشگاه مایکروسافت را باز و iCloud را جستجو کنید، سپس برنامه iCloud را انتخاب کنید. روی دکمه آبی Install در سمت راست کلیک کنید.

طریقه راه‌اندازی iCloud Passwords روی ویندوز

  •         هنگامی که مطمئن شدید که پیش نیازها برآورده شده است و دستگاه اپل در دسترس دارید، برنامه iCloud برای ویندوز را راه اندازی کنید. اگر هنوز وارد سیستم نشده‌اید، با Apple ID که می‌خواهید استفاده کنید وارد شوید.
  •         پس از راه اندازی برنامه، منویی از آیتم های مختلف را برای همگام سازی مشاهده خواهید کرد. این شامل iCloud Drive، عکس‌ها و موارد دیگر می‌شود. در پایین صفحه، رمزهای عبور را خواهید دید. حتماً کادر کنار این مورد را علامت بزنید. اکنون باید صبر کنید تا همه‌چیز یکپارچه و همگام‌سازی شود.

  •         در این مرحله، باید بتوانید برنامه iCloud Passwords را برای مشاهده و مدیریت رمزهای عبور خود راه اندازی کنید. شما همچنین می توانید پسوندهای مرورگر را نصب کنید تا به راحتی رمزهای عبور را پر کنید. در ادامه قرار است به همین مبحث بپردازیم:

نحوه راه‌اندازی iCloud Passwords در مایکروسافت اج

برای اتوفیل آسان در اج مایکروسافت باید افزونه‌ای را نصب کنید. خوشبختانه، اپل این کار را سهل کرده است:

  •         آی‌کلود را در اپ ویندوز باز کنید.
  •         نزدیک پایین پنجره بخش Passwords را پیشتر فعال کرده بودید خواهید دید.
  •         درست در زیر نماد کلیدWith Microsoft Edge  و دکمه ای با عنوان Install Extension را خواهید دید.
  •         روی این دکمه بزنید و حالا پنجره‌ای پاپ‌آپ می‌شود که اطلاع می‌دهد به افزونه‌ای نیاز خواهید داشت.
  •         اکنون روی Download کلیک کنید تا  Microsoft Edge باز شود. این مرورگر صفحه نب افزونه iCloud Passwords را لود خواهد کرد.
  •         روی دکمه آبی‌رنگ Get سمت راست پنجره کلیک کنید و بعد Add extension را بزنید.

نحوه‌ی راه‌اندازی  iCloud Passwords در کروم

اگر ترجیح می‌دهید از کروم به مایکروسافت اج مهاجرت کنید، از دانستن اینکه اپل از کروم با رمزهای عبور iCloud پشتیبانی می‌کند به طور حتم خوشحال خواهید شد. نصب افزونه به سادگی مایکروسافت اج است. برنامه iCloud را برای ویندوز باز کنید. در قسمت Passwords، دقیقاً در زیر گزینه افزونه Microsoft Edge، «With Google Chrome» را خواهید دید. روی دکمه Install Extension و سپس Download کلیک کنید.

Google Chrome صفحه فروشگاه وب کروم را برای افزونه iCloud Passwords باز می‌کند. Add to Chrome را زده و بعد روی Add extension کلیک کنید. اکنون این افزونه نصب شده و آماده استفاده است.

استفاده از iCloud Passwords در ویندوز

استفاده از پسوند iCloud Passwords ساده است، خواه با مایکروسافت اج و خواه با گوگل کروم. شاید قابلیت‌های چندانی نداشته باشد اما مسائل پایه‌ای را بخوبی مدیریت می‌کند.

لاگین کردن وبسایت‌ها به طور خودکار

برای ورود به یک وبسایت، به وبسایتی که می‌خواهید وارد شوید بروید. وقتی زمان وارد کردن نام کاربری و رمز عبور فرا رسید، به سادگی روی افزونه iCloud Passwords در نوار نویگیشن مرورگر کلیک کنید. در Chrome، ممکن است لازم باشد ابتدا روی دکمه Extensions کلیک کنید.

روی آیکون افزونه iCloud Passwords کلیک کنید و در صورت درخواست، کد تأیید شش رقمی را وارد نمایید. اکنون در صورت وجود چندین مورد، لاگین مورد نظر خود را از لیست انتخاب کنید. پس از کلیک بر روی ورود، افزونه نام کاربری و رمز عبور شما را به صورت خودکار پر می‌کند.

کپی نام کاربری و رمزعبور شما به طور دستی

اگر افزونه مرورگر را نصب نکرده‌اید یا از مرورگر دیگری استفاده می‌کنید، می‌توانید به صورت دستی نام کاربری و رمز عبور خود را از رمزهای عبور iCloud کپی کنید. برنامه iCloud Passwords را باز کنید و رمز عبوری را که می خواهید استفاده کنید پیدا نموده، سپس روی آن کلیک کنید تا مطمئن شوید که انتخاب شده است. بالا سمت راست پنجره روی آیکون Copy (دو مستطیل) کلیک کنید. Copy User Name یا Copy Password را برای کپی اطلاعات در کلیپ‌بورد خود انتخاب نمایید.

اکنون می‌توانید آن را هرجایی که نیاز به لاگین است پیست کنید.

سیو کردن پسوردها

اگر افزونه مرورگر iCloud Passwords را نصب کرده‌اید، ذخیره ورود به سیستم فوق العاده آسان می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی آیکون برنامه افزودنی iCloud Passwords کلیک کنید تا مطمئن شوید که فعال است. سپس به یک وب سایت بروید و وارد شوید یا برای یک حساب جدید ثبت نام کنید. هنگامی که از شما خواسته شد، Save Password را برای ذخیره اطلاعات ورود خود انتخاب کنید. متأسفانه، گمان نمی‌رود راهی برای ایجاد رمز عبور با پسوند مرورگر وجود داشته باشد. برای آن، باید به صورت دستی یک لاگین جدید ایجاد کنید.

ساخت لاگین جدید

برای ایجاد دستی ورود به وب‌سایت جدید، برنامه iCloud Passwords را باز کنید، سپس روی دکمه «+» در سمت چپ بالا، نزدیک کادر جستجو کلیک کنید. با این کار کادر گفتگوی افزودن رمز عبور جدید راه اندازی می‌شود.

فیلدهایی برای وبسایت، نام کاربری و رمز عبور وجود دارد. شما می‌توانید نام کاربری و وبسایت را همانطور که معمولاً انجام می‌دهید پر کنید. در صورت تمایل می‌توانید رمز عبور نیز ایجاد کنید، اما گزینه بهتری وجود دارد. برای ایجاد رمز عبور قوی که حدس زدن آن آسان نیست، روی دکمه «Generate strong password» کلیک کنید. پس از پر کردن تمام فیلدها، روی دکمه «Add Password» در پایین صفحه کلیک کنید.

مدیریت پسوردها

برای مشاهده رمز عبور، کافیست iCloud Passwords را باز کنید و وب سایت یا سرویس مورد نظر خود را جستجو نمایید. روی ورودی کلیک کنید، نام کاربری و رمز عبور مخفی را در سمت راست مشاهده خواهید کرد. برای مشاهده رمز عبور، کافیست ماوس را روی آن قرار دهید. برای آپدیت اطلاعات ورود به سیستم، یک ورودی را انتخاب کنید، سپس روی دکمه ویرایش که با آیکون قلم نشان داده شده است کلیک کنید. در اینجا می‌توانید نام کاربری را تغییر داده و رمز عبور قوی جدید ایجاد کنید.

برای حذف رمز عبور، روی یک ورودی در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید. دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید که این ورودی است که می‌خواهید حذف کنید، زیرا بازگشت به پروسه قبلی امکان‌پذیر نخواهد بود. وقتی آماده حذف ورود به سیستم هستید، روی لوگوی سطل زباله در سمت راست بالا کلیک کنید. با کلیک بر روی دکمه "Delete" تأیید کنید.

پرسش‌های پرتکرار

  •         می‌تونم اطلاعات بانکی یا حساسم را در iCloud Passwords ذخیره یا بازیابی کنم؟

نه. اپل ممکن است در آینده چنین قابلیتی را اضافه کند، زیرا از iCloud Keychain برای ذخیره این داده ها استفاده می‌کند. در زمان نگارش این مقاله، iCloud Passwords کارت اعتباری یا سایر اطلاعات مالی را ذخیره نمی‌کند.

  •         می‌توانم یادداشت‌های امن در iCloud Passwords ذخیره کنم؟

خیر. تنها نوع داده پشتیبانی‌شده، نام کاربری و رمز عبور است. گفتنی است، اگر واقعاً نیاز دارید، همیشه می‌توانید یادداشت امنی را به شکل نام کاربری/رمز عبور ذخیره کنید.

  •         آیا دستورالعمل‌های ویندوز 10 یا 11 فرق دارد؟

خیر، آی‌کلود برای ویندوز و  iCloud Passwords هر دو در ویندوز 10 و 11 دستورالعمل‌هایی واحد دارند.

 

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.