۱۴۰۰/۱۱/۶ فناوری اطلاعات

کی بازار- آرچ لینوکس شاید یکی از کار راه انداز‌ترین توزیع‌های لینوکس برای عاشقان تکنولوژی باشد. این توزیع مخصوص آن دسته از هواداران لینوکسی است که می‌خواهند از تمام قوا و قابلیت‌های این پلت‌فرم استفاده کنند. اما به هر روی ماهیت و کاربر مورد هدف آن باعث شده استفاده و نصبش سخت شود (حتی برای کارران باتجربه لینوکسی). اما اگر طریقه نصب و استفاده‌اش را یاد بگیرید، کامپیوترتان می‌شود پروژه و شما مهندس ناظر روی آن و آرچ هم عصای جادویی شما برای رسیدن به سرکش‌ترین رویاهایتان خواهد شد. اگر می‌خواهید از قدرت  Arch Linux استفاده کنید و در عین حال نمی‌خواهید همه‌چیز را هم صفر تا صد بیاموزید خبر خوبی داریم: چند توزیع لینوکسی مبتنی بر Arch وجود دارد که نصب و استفاده‌شان راحت است. با ما همراه شوید تا آن‌ها را معرفی کنیم.

EndeavourOS

EndeavourOS واقعی‌ترین تجربه آرچ لینوکس را ارائه می‌دهد. حتی کاربران باتجربه Arch هم از اینکه چطور این توزیع همه تلاشش را می‌کند تا هر آنچه را با نصب‌گر معروف Calamares ارائه می‌دهد بی‌منت و بدون هیچ پیچیدگی تقدیم دوستداران کنند شگفت‌زده‌اند.

برخلاف سایر توزیع‌های موجود در این لیست، شما مجاز به انتخاب محیط دسکتاپ خود در حین نصب هستید. Endeavor در حال حاضر با XFCE4، KDE Plasma، GNOME، i3wm، MATE، Cinnamon، Budgie و LXQT عرضه می‌شود.

جدا از برنامه‌های پیش‌فرض محیط دسکتاپ و فایرفاکس به‌عنوان مرورگر، Endeavor فقط برخی از دستیاران مخصوص خودش و یک کمک‌کننده AUR به نام yay  را نصب می‌کند. از آن نقطه به بعد این به شما بستگی دارد که هر آنچه را که می‌خواهید نصب کنید.

Endeavor با استقرار خود Arch در محیطی که شما انتخاب می‌کنید، خود را از سایر توزیع‌های کم حجم متمایز می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا آن را به همان اندازه که می‌خواهید کم حجم  کنید!

Manjaro

برای کسانی که فقط می‌خواهند چیزیArchy  را نصب کرده و با آن کار کنند. Manjaro تمام مزایای آرچ لینوکس را دارد اما در یک بسته با امکانات کامل و کاربرپسند. یک نصب کننده گرافیکی وجود دارد که حتی برای افرادی که هیچ سررشته‌ای از لینوکس ندارند هم به اندازه کافی ساده است.  Manjaro از همان بسته‌های موجود در مخازن Arch استفاده می‌کند، اما آنها را برای حدود دو هفته بیشتر از Arch آزمایش می‌کند. به لحاظ تئوریک، بسته‌ها تنها در صورتی در دسترس هستند که هیچ مشکل سازگاری یا پایداری نداشته باشند. Manjaro به اندازه آرچ لینوکس ضعیف نخواهد بود و احتمالاً پایداری بیشتری نیز از آن خواهید دید. یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های Manjaro مدیریت بسته آن معروف به pamac  است؛ یک صفحه گرافیکی و ترمینالِ سمتِ کاربر[1] را ارائه میدهد که در اطراف Pacman خود Arch قرار میگیرد، این مدیریت بسته از Arch User Repository و ذخایر کانتینریِ مانند Flatpak و Snap پشتیبانی می‌کند.

اگر تازه کار هستید و یا درک کافی از AUR یا Snap ندارید بگذارید اینطور توضیح دهیم که می‌توانید طیف وسیعی از برنامه‌ها را پیدا کنید که در غیر این صورت مجبور بودید در توزیع‌های دیگر به دنبال آنها بگردید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به سادگی مدیریت بسته Manjaro را باز کرده و روی چیزی که می‌خواهید کلیک کنید.


همچنین گزینه ای برای انتخاب از میان طیف وسیعی از محیط های دسکتاپ وجود دارد. چهار گزینه رسمی وجود دارد: Xfce، KDE، Architect وGNOME . این انجمن چندین مورد دیگر از جمله MATE، Cinnamon و Deepin ایجاد کرده است. Manjaro همچنین دارای یک نسخه 32 بیتی است - مناسب برای دستگاه‌های قدیمی‌تر.

ArcoLinux

برای کسانی که می‌خواهند با دردسر کمتری استفاده از Arch را بیاموزند این توزیع را معرفی می‌کنیم.   ArcoLinux از چهار نسخه تشکیل شده است که هر کدام انواع مختلف کاربران را هدف قرار می‌دهد. اولین نوع، ArcoLinuxL  با آرشیو عظیمی از نرم‌افزار و دسکتاپ سبک وزن XFCE عرضه می‌شود که آن را flagship ISO می‌خوانند. ArcoLinuxS سیستم پایه را با دسکتاپ XFCE و بدون نرم افزار اضافی نصب کرده و به شما این امکان را می‌دهد که ترمینال را باز و آنچه را که می‌خواهید انتخاب کنید.ArcoLinuxDهمه چیز را حذف کرده و از شما می‌خواهد که محیط های دسکتاپ انتخابی خود را از ترمینال، همراه با هر برنامه‌ای که نیاز دارید، نصب کنید.

برای کاربران جدید، فقدان نصب‌گر گرافیکی ممکن است کمی شما را آزرده کند. این همان چیزی است که آنها به آن learning ISO می‌گویند. ArcoLinuxB به شما امکان می‌دهد توزیع سفارشی خود را بسازید. گزینه دیگر شما این است که از مواردی که قبلاً توسط انجمن ساخته شده است استفاده کنید که با دسکتاپ‌هایی مانند GNOME، Cinnamon، MATE، Budge و Plasma از پیش تنظیم شده‌اند. اگرچه ArcoLinuxD و ArcoLinuxB چالش‌های بیشتری دارند اما آموزش‌های ویدیویی زیادی وجود دارد که به شما در این فرآیند کمک می‌کند. اگر نمی‌توانید آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید، می‌توانید از طریق رسانه‌های اجتماعی با ArcoLinux تماس بگیرید و آنها یک ویدیوی جدید برای شما ایجاد می‌کنند. در حالت ایده آل، به محض اینکه متوجه شدید چگونه توزیع ArcoLinux خود را بدون رابط کاربری گرافیکی نصب و مدیریت کنید، اساساً تفاوتی با استفاده از Arch نخواهد داشت.

ArchBang

برای علاقه مندانی که به توزیعی سبک و همه‌فن‌حریف نیاز دارند. ArchBang یکی دیگر از توزیع‌های سبک مبتنی بر آرچ لینوکس است که تا حد امکان مینیمالیست طراحی شده است. این توزیع سریع و پایدار است و از مدیر پنجره Openbox با قابلیت تنظیم بالا استفاده می‌کند تا محیطی تمیز به شما ارائه دهد (اگر رابط کاربری گرافیکی مورد علاقه‌تان باشد).

نصب اولیه برنامه‌های بسیار کمی را به همراه خواهد داشت و وسواس انتخابی Arch را برای آیتم‌های مورد نیازتان حفظ می‌کن: یک ویرایشگر متن، یک مدیر فایل، یک موزیک پلیر و فایرفاکس برای وبگردی (همینقدر مینیمال). می‌توانید هر برنامه اضافی مورد نیاز خود را از پایگاه داده Arch User Repository نصب کنید. اگر به دنبال توزیع سبک وزن Arch برای اجرا بر روی رایانه های شخصی قدیمی یا کم منابع هستید، ArchBang یک گزینه عالی است.

Garuda Linux

برای کسانی که دوست دارند شاخ و برگ توزیعشان بیشتر باشد و به اصطلاح پیاز داغ ماجرا را بیشتر کنند باید بگوییم  Garuda اساساً برای گیمرهایی با رایانه‌های میان‌رده/ سطح بالا طراحی شده است.

محدودیت‌های آنچه را که Arch Linux می‌تواند به شما در پکیجی ارائه دهد از بین می‌برد.

وقتی برای اولین بار راه‌اندازی می‌کنید، Garuda با مهربانی یک دستیار پسا-نصب ارائه می‌کند که فهرستی طولانی و مرتب از همه برنامه‌هایی را که برای شروع کار با بهره‌وری، بازی، توسعه و سایر انواع کارهایی که نیاز دارید با کامپیوتر خود انجام دهید به شما ارائه می‌کند. اگر با برنامه‌ها آشنا نیستید، Garuda هر یک از آن‌هایی را که شرح از خود نمی‌دهند مفصلاً توضیح می‌دهد.

پرسش‌های پرتکرار

پایدارترین توزیع مبتنی بر آرچ کدام است؟

به دلیل ماهیت آرچ، پاسخ به این سوال بسیار پیچیده است. اگر به دنبال تجربه‌ای پایدارتر از آنچه که Arch Linux به شما ارائه می دهد هستید، واقعاً هیچ پاسخ مطمئنی وجود ندارد. گرچه Manjaro به خود می‌بالد که می تواند با به تاخیر انداختن انتشار بسته‌ها برای چند هفته برای آزمایش آنها یک تجربه پایدار ارائه دهد، باز هم تضمینی نیست که همه مشکلات برطرف شده باشد. پایداری تجربه شما در هر توزیع مبتنی بر Arch بسیار به نحوه استفاده شما از آن بستگی دارد. به طور کلی، اگر خروجی ترمینال خود را با دقت بخوانید (مخصوصاً چند خط آخر قبل از وقفه) و یاد بگیرید که یک دستور قبل از تایپ آن چه کاری انجام می‌دهد، سطح پایداری مناسبی را تجربه خواهید کرد. تا آنجایی که به توزیع‌ها مربوط می‌شود، EndeavourOS به شما امکان می‌دهد هسته پایدار سرویس طولانی‌مدت را مستقیماً نصب کنید، و یک پلتفرم عالی برای ایجاد یک تجربه پایدار برای خود به شما ارائه می‌دهد. رویکرد Manjaro برای نگه داشتن بسته‌ها به مدت یک یا دو هفته می‌تواند چالش‌ها را تا حدی کنار بزند. با این حال، شایان ذکر است که Arch به تنهایی تا زمانی که از بهترین روش‌ها استفاده کنید پایدار خواهد بود.

بعنوان فرد تازه‌کار از چه توزیعی استفاده کنم بهتر است؟

اگر تازه‌کارید احتمالاً بهتر است از توزیع مبتنی بر اوبونتو/دبیان استفاده کنید. دنیای دبیان برای درست کردن کارها به زحمت کمتری نیاز دارد و نیازی نیست که بسته‌های خود را آنقدر که برای شناختن بسته‌های Arch لازم است بشناسید. با این حال، اگر اصرار دارید از چیزی مبتنی بر Arch استفاده کنید، Manjaro و Garuda هر دو گزینه‌های عالی هستند. اگر کمی تجربه لینوکس داشته باشید، EndeavourOS نیز شاید خوب باشد اما دو مورد اول به مراتب بهتر کمکتان خواهد کرد.

می‌توانم با ویندوز یک توزیع آرچ را بوت دوگانه[2] کنم؟

کاملا! ابتدا باید وارد ویندوز شوید و چند تنظیمات را غیرفعال کنید. سپس این نصب‌گر متوجه خواهد شد شما ویندوز سیستم دارید و از شما می‌پرسد دوست دارید در کنارش توزیع لینوکس نیز نصب کنید یا خیر. توجه داشته باشید که اگر هر بار که بین سیستم‌عامل‌ها سوئیچ می‌کنید ساعت تغییر کند شاید مجبور شوید در توزیع لینوکس خود ترمینالی را باز کرده و برای راه‌اندازی ساعت سخت‌افزار به زمان حال و سینک آن بین دو سیستم‌عامل hwclock –systohc را تایپ کنید.

 

[1] Front end

[2] Dual-boot

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.