۱۳۹۷/۱۲/۱۴ فناوری اطلاعات

کی بازار- انتظار می‌رود ویندوز 10 ورژن 1903 بهار سال جاری عرضه گردد. این آپدیت شامل قابلیت‌های متعددی خواهد بود؛ قابلیت‌هایی که هیچ نمی‌توانید حدسش را بزنید. در چند روز گذشته به بررسی شاخص‌ترینِ این ویژگی‌ها پرداختیم و حتی قابلیت‌هایی را که ممکن بود به لحاظ اهمیت در ردیف آخر قرار قرار گیرند نیز خدمتتان معرفی کردیم (مثل قابلیت automatic active hours). در ادامه با ما همراه شوید تا نگاهی به قابلیت جدید این آپدیت -که کمتر بدان پرداخته شده است- بیاندازیم. این شما و این هم Reserved Storage:

Reserved Storage در ویندوز 10 1903

این قابلیت جدید در حقیقت نحوه‌ی مدیریت فضای دیسک توسط سیستم‌عامل را تغییر می‌دهد... به بیانی دیگر فرآیندهای مدیریت فضای دیسک آپگرید شده‌اند. این قابلیت حدود 7 گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی را روی درایوتان برای آپدیت‌ها، فایل‌های موقت و حافظه‌ی نهان سیستم[1] رزرو خواهد کرد. با این حال، میزان فضای رزرو‌شده در درایو به مرور زمان بسته به نحوه‌ی استفاده‌ی شما از سیستم متفاوت خواهد بود. برخی اوقات این میزان بیشتر خواهد بود و برخی اوقات نیز کمتر. همچنین به گفته‌ی مایکروسافت شاید میزان ذخیره‌ی رزروشده در آینده مبتنی بر داده‌های تله‌متری و بازخورد باشد.

برای اینکه بتوانید کارکرد ذخیره‌ی رزرو‌شده‌ی سیستم خود را چک کنید به Settings > System > Storage رفته و روی گزینه‌ی Show more categories کلیک کنید. سپس گزینه‌ی System & Reserved را انتخاب کنید.

 

 

آنگاه خواهید دید که در کل فایل‌های سیستم و حافظه‌ی مجازی[2] فهرست می‌شود.

 

 

این ویژگی جدید به طور پیش‌فرض روی دستگاه‌های پی‌سی که از پیش در خود سیستم‌عامل ویندوز 10 1903 را نصب‌شده دارند (همچنین می‌توانید خودتان بعد از خرید دستگاه این نسخه از سیستم‌عامل را نصب کنید) فعال خواهد شد. با این حال، روشی نیز وجود دارد که بواسطه‌ی آن می‌توانید این ویژگی را روی سیستم از پیش‌نصب‌شده فعال یا غیرفعال سازید.

توجه: به یاد داشته باشید که هک کردن رجیستری کار مبتدی‌ها نیست. اگر ارزش اشتباه وارد کنید و یا کلیدی را به خطا بزنید، سیستم‌تان در وضعیتی ناپایدار قرار خواهد گرفت و یا به کل از کار خواهد افتاد. پیش از اِعمال هر گونه تغییری، مطمئن شوید System Restore Point و یا از آن بهتر یک سیستم کاملِ بک‌آپ درست کرده باشید تا اگر احیاناً مشکلی پیش آمد و یا نیاز داشتید همه‌چیز را ریستور کنید دستتان باز باشد.

Registry را باز کرده و مسیر زیر را دنبال کنید- یادتان باشد می‌توانید (برای سهولت کار) مستقیماً مسیر را در فیلد آدرس کپی و پیست کنید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\ReserveManager

سپس روی کلید ShippedWithReserves دو بار کلیک کرده... برای فعالسازی آن، ارزش را به 1 و برای غیرفعالسازی‌اش ارزش را به 0 تغییر دهید. حالا OK را زده از Registry Editor بیرون بیایید و دستگاه پی‌سی خود را ریستارت کنید.

 

 

هدف از قابلیت reserved storage این است که به کاربران اجازه داده شود بتوانند آپدیت‌های جدید را خیلی ساده‌تر دریافت کنند. وقتی درایوها خالی باشند، فرآیند آپگرید هم متعاقباً راحت‌تر پیش می‌رود؛ در غیر این صورت همه‌چیز در هم و برهم خواهد بود. با این حال این قابلیت هنوز به طور رسمی عرضه نشده است و باید دید در عمل چند مرده حلّاج است.

 

 [1] Cache

[2] virtual memory

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.